opc_loader

30 JAAR SUPRACOLOR - 30 NIEUWE KLEUREN (TIJDELIJK!)

30 JAAR SUPRACOLOR - 30 NIEUWE KLEUREN (TIJDELIJK!)

Ik was vandaag weer even kind. Waarom? Ik kreeg de Caran d'che sets binnen ter ere van het 30 jarige bestaan van het Supracolor potlood. In deze sets: 30 nieuwe kleuren (Deze set is bij Mikoloro Art Supplies helaas helemaal uitverkocht). Deze kleuren zitten alleen in deze Limited Editions sets en van die sets zijn er wereldwijd maar 9000 beschikbaar. Ik ben zelf een zeer tevreden Supracolor gebruiker (en de Museum Aquarelle potloden) en heb dus zelf ook zo'n set aangeschaft. En in deze blog een zo'n eerlijk mogelijke eerste impressie van de set.

Allereerst maar even een paar kritische noten! Het verbaasde mij, en stelde me teleur dat niet alle 30 kleuren de maximale kleurechtheid hebben. Voor mij zijn de potloden met slechts één * eigenlijk onbruikbaar. Dus voor mij geen 30, maar slechts 26 nieuwe kleuren. Ik vind dit voor een set die toch best aan de prijs is enigszins teleurstellend. En hiermee meteen het tweede kritische punt, ze zijn nogal aan de prijs. De adviesprijs voor de set is 69 euro en dit betaal je dan ook als je rechtstreeks bij Caran d'Ache bestelt. Maar dat is 2,30 per potlood, terwijl de reguliere kleuren los 1,80 kosten. Dat best een forse premium voor het gelimiteerde karakter. Ik verwacht dus wel wat van die nieuwe kleuren. Ik zal de eindconclusie alvast verklappen: Caran d'Ache stelt mij niet teleur! Ik ben zeer tevreden over de nieuwe kleuren. Samengevat zijn mijn conclusies:

  • 4 waardeloos door slechte lichtechtheid
  • 2 voor mij niet zo nuttige kleuren
  • 24 zeer mooie en bruikbare nieuwe kleuren, 19 daarvan ken ik uit de Museum Aquarelle lijn. Er zitten zo'n 10 kleuren tussen waarvan ik me afvraag of we die niet gewoon moeten toevoegen aan de reguliere lijn. Van mij mag Caran d'Ache daar 10 minder lichtechte reguliere kleuren voor opofferen als ze de blikken niet groter willen maken.
  • Het mooie van die overlap met de Museum Aqaurelle kleuren is dat als je gewend raakt aan deze kleuren en ze zijn op, dat je dan de kleur in de Museum Aquarelle lijn gewoon los kunt kopen.
  • Er zit 1 mysterieus potlood in, de Chineeswit. Ik heb allerlei vermoedens, maar moet het eerst testen. Wellicht hebben we er een goede blender bij namelijk.


Ik heb dus alle kleuren geprobeerd en hieronder per kleur mijn mening. Handig om te weten bij mijn mening: ik gebruik noooooit water in mijn tekeningen. Ik werk vrijwel uitsluitend met Supracolor en Museum Aquarelle potloden, maar altijd droog. Ik maak gebruik van de Derwent blender om te blenden en de witte Museum Aquarelle. Die laatste is superieur als het om dekkracht gaat en laat daarom soms iets te veel nevel (witte waas) bij het blenden. Dit laatste verklaart waarom ik die Chineeswit zo'n interessante toevoeging vind.


De nieuwe kleuren

740 Yellow gamboge ***
Een bleek geel, heeft iets weg van de 241 Light lemon yellow, voor mij niet echt een waardevolle toevoeging.

810 Bismuth yellow ***
Een warm geel, heeft iets weg van de 010 Yellow. Mooie kleur geel die ik wel waardeer.

530 Gold cadmium orange ***
Een mooi oranje die we al kennen uit de Museum Aquarelle lijn.

850 Cornelian ***
Een oranjerood die we ook kennen uit de Museum Aquarelle lijn.

570 Red lake safflower **
Een diep rood.

589 Crimson alizarin ***
Een mooie kleur, alhoewel de naam doet vermoeden dat het een diepdonkerrood zou moeten zijn, is het een diepe roodpaarse kleur.

599 Crimson aubergine **
Iets donkerde en iets paarser dan de 589. We kennen deze kleur uit de Museum Aquarelle lijn. Jammer dat deze in de Supracolor uitvoering niet de maximum lichtechtheid heeft de de Museum Aquarelle lijn wel biedt.

095 Light aubergine *
De lichtere variant van 599.

093 Ultramarine pink **
Deze kleur doet me denken aan Violet fel uit de Faber-Castell Polychromos lijn. Niet qua kleur, maar die had het ook: het is een mooie kleur, maar nergens goed mee te vergelijken. Dat is ook met de volgende die gelukkig wel de maximale lichtheid heeft.

630 Ultramarine violet ***
Mooie kleur en bekend uit de Museum Aquarelle lijn.

620 Cobalt violet *
Absoluut een mooie kleur, echt jammer dat deze niet lichtecht genoeg is voor mij.

630 Dark ultramarine *
Idem, %&*$%% wat een mooie blauw is dit! Bekend uit de Museum Aquarelle lijn. Daarom des te verrassend en vervelend dat deze zo slecht scoort qua lichtechtheid.

660 Middle cobalt blue **
Bekende (en mooie) kleur uit de Museum Aquarelle lijn.

670 Permanent blue ***
Dit is een kleur waar ik nog wel een petitie voor zou willen tekenen om als los Supracolor potlood beschikbaar te maken. Ik ken de kleur uit de Museum Aquarelle lijn en dit is niet alleen een mooie blauw, het is ook een kleur die qua kleurafgifte aan echte aanvulling zou zijn op de bestaande blauwen in de Supracolor lijn. Deze voelt zelfs bijna als een Museum Aquarelle.

739 Dark sap green ***
Eigenlijk hier hetzelfde loflied als voor de 670, bekend van de Museum Aquarelle en super qua kleurafgifte.

720 Bright green ***
Een mooi helder groen, bekend uit de Museum Aquarelle lijn. Deze zou best in de Supracolor lijn mogen ter vervanging van bijvoorbeeld een minder lichtecht lichtgroen. Ik heb weinig met groen, dus echt lyrisch word ik hier niet van.

182 Cobalt green ***
Bekende kleur uit de Museum Aquarelle lijn. Deze is echter wel duidelijk minder qua kleurafgifte in vergelijking tot die 670 of 739. Maar, qua kleur echt een mooie toevoeging.

212 Chromium oxide green ***
Mooie toevoeging. De enige groen die me qua kleur iets doet, bekend uit de Museum Aquarelle lijn.

746 Dark flesh 50% ***
Bekend uit de Museum Aquarelle lijn, zeker een mooie toevoeging. De beige tinten in de normale collectie van Supracolor zijn namelijk niet allemaal even zacht. Deze wel, heerlijk om deze ook in de Supracolor te zien.

866 Burnt sienna 50% ***
Idem als voor de 746.

044 Terracotta ***
Hier word ik ongeveer even blij van als van die 670 en 739. Ook bekend uit de Museum Aquarelle lijn.

582 Portrait pink *
Mixed emotions heb ik bij deze. Deze kleur heeft werkelijk niks met portretten te maken. Maar hij voelt zo fijn aan bij het kleuren, als boter zo zacht bijna. Maar waarom nou de slechtste score qua lichtechtheid? Voor mij waardeloos.

068 Herculanum red **
Het is jammer dat deze niet de maximale lichtechtheid scoort, want dit is zo’n bijzondere kleur! Het heeft iets weg van zalmroze, maar toch ook weer niet. Rood is het zeker niet, maar het lijkt ook geen spatje oranje te bevatten. Dit kan geen monogepigmenteerd potlood zijn volgens mij.

542 Light flesh 10% ***
Bekend uit de Museum Aquarelle lijn. Goed geschikt voor portretten naar mijn mening wel iets te geel. Maar daar hadden we laagjes voor uitgevonden.

821 Naples ochre ***
Nog zo’n kleur om lyrisch van te worden… (bekend uit de Museum aquarelle lijn)

901 Chinese white ***
Een niet-dekkend wit (waarschijnlijk een zink pigment en dus geen titaanwit wat dekkend is). Op het eerste gezicht wellicht nutteloos, maar mogelijk ideaal voor het blenden en burnishen. De feel is wat stroef en dat lijkt me expres. Dit potlood vraagt om meer onderzoek, want ik vermoed dat je deze wit kan gebruiken om te blenden zonder zo’n witte nevel te creëren die met de reguliere wit wel krijgt. Als dat zo (maar ik moet het nog testen), dan moet deze in de normale lijn komen, of van mijn part als blender verkocht gaan worden. Maar…eerst testen.

902 Sepia 10% ***
Ja, herhaling toch wel, bekend uit de Museum Aquarelle lijn, om lyrisch van te worden.

906 Sepia 50% ***
Ja super, echt waar. Deze en dus ook die vorige zijn zo soepel. En ook deze is bekend uit de Museum Aquarelle lijn.

508 Paynes grey ***
En het kan nog niet op. Ook deze, bekend uit de Museum Aquarelle lijn. Qua kleur, kleurafgifte, soepelheid vergelijkbaar met de 670.

408 Dark sepia ***
En dan de laatste. Dit is voor mij een totaal nieuwe kleur. Het heeft wat weg van de 407 Sepia uit de Luminance lijn. Een mooie toevoeging! Zeker als je portretten tekent.

Terug