opc_loader

BOEK REVIEW: COLORED PENCIL PAINTING PORTRAITS

In juni 2017 is het boek “Colored Pencil Painting Portrets” van Alyona Nickelsen in Nederland uitgekomen. Alyona heeft bekendheid verworven met haar eerste boek “Colored Pencil Painting Bible” (2009) waarmee ze een grote bijdrage heeft geleverd aan de acceptatie van kleurpotloden als een serieus medium voor hedendaagse kunst. Maar is haar nieuwe boek wederom een succes? Mikoloro heeft direct een exemplaar bemachtigd en inmiddels is het boek van voor tot achter bestudeerd. Het boek is in het Engels geschreven en naar mijn weten is er (nog) geen Nederlandse vertaling.

Zoals de titel doet vermoeden, Alyona's nieuwe boek gaat alleen over het tekenen van realistische portretten. Zij vergelijkt het tekenen met kleurpotlood met de kunst van het schilderen. Deze vergelijking gaat vooral op als je naar het eindresultaat van haar werken kijkt. Voor al haar portretten geldt dat het lijkt alsof ze geschilderd zijn. Echter, daar houdt de overeenkomst met schilderen wel op. Verder zijn er vooral verschillen. Alyona gaat vrij diep in op die verschillen in het eerste hoofdstuk over materialen. Het nut van deze vergelijking is - naar mijn mening - wat beperkt en vooral nuttig voor de gevorderde kleurpotlood kunstenaar. Haar behandeling van de materialen is erg compleet. Helaas zijn niet alle materialen die zij benoemt even goed verkrijgbaar in Nederland. Zo is de Powder Blender (van haar eigen bedrijf) vrijwel niet te verkrijgen.

In het tweede hoofdstuk gaat Alyona diep in op het werken in lagen. Hierbij wordt duidelijk waarom ze in het eerste hoofdstuk de vergelijking met het schilderen maakt. Die vergelijking had voor mij nog steeds niet gehoeven, maar vooral voor kunstschilders die bekend zijn met het werken in lagen (imprimatura, underpainting, dead layer, et cetera) zullen veel herkennen in dit hoofdstuk. Kunstenaars die gevorderd zijn in het medium kleurpotlood kunnen in dit hoofdstuk nieuwe technieken herkennen. Technieken die overigens alleen werken als men echt in dunne lagen kleurt en een zeer goede kennis heeft van de verschillen in transparantie van de verschillende kleuren. De uitleg die Alyona geeft is helder en zeer uitgebreid. Dit gaat in de hoofdstukken 3 en 4 verder en is vooral nuttig voor mensen die hun vaardigheden in het ‘layering’ willen verbeteren door beter te begrijpen hoe verschillende kleuren opgebouwd kunnen worden. Hiermee zijn hoofdstukken 2, 3 en 4 vooral interessant voor de gevorderde in kleurpotlood. Ik denk dat als je nieuw bent met kleurpotlood, dat je beter eerst haar boek uit 2009 (Colored Pencil Painting Bible) kunt lezen.

In hoofdstuk 5 gaat Alyona in op de kunst van het portrettekenen. Ze behandelt interessante aspecten, zoals compositie, houding, stijl, licht en het gebruik van referentiefoto’s. Dit hoofdstuk is niet alleen nuttig voor kleurpotlood, maar voor iedereen die iets met portretten wil doen. Hoofdstuk 6 gaat vervolgens verder met de belangrijkste beeldelementen van een portret, namelijk de ‘vlakken’ in het gezicht (wat moet licht en wat donker worden?), huidskleur, de haren, de ogen, de neus, de mond, de kin en de oren. Ze gaat zelfs kort in op de handen en voeten. Hiermee geven hoofdstukken 5 en 6 zeer nuttige informatie, ook voor beginners. Het boek sluit af met een aantal ‘oefeningen’. De oefeningen zijn mijn inziens te moeilijk voor beginners, maar voor gevorderde kleurpotlood kunstenaars zijn we zeer geschikt om de nieuwe layering technieken te oefenen.

De conclusie is dat het nieuwe boek van Alyona wederom een zeer goed geschreven en uitgebreid boekwerk is geworden. Het is echter vooral nuttig voor kunstenaars die al enige ervaring hebben met kleurpotlood. Voor beginners is het middenstuk volgens mij echt een brug te ver en ik zou beginners aanraden om haar eerste boek aan te schaffen. Daarin gaat ze diep in op alle basistechnieken en de oefeningen in dat boek zijn vooral voor beginners leuk en leerzaam.

Beide boeken zijn via Bol.com te bestellen voor 21,99 euro. Mocht u twijfelen over de aanschaf, in de winkel van Mikoloro liggen inkijkexemplaren van beide. Blader er gerust eens doorheen.

Auteur: Alyona Nickelsen
Uitgever: Watson-Guptill Publications