opc_loader

THE MAKING OF “KLEUR & MIKS KLEURBOEK VOOR VOLWASSENEN”

THE MAKING OF “KLEUR & MIKS KLEURBOEK VOOR VOLWASSENEN”

(Copyright foto's: Karin Huiberts)

Kleuren voor volwassenen is nog altijd erg populair. En de mensen die graag kleuren zijn steeds weer op zoek naar nieuwe originele kleurboeken. En er komt weer een heel mooi nieuw kleurboek aan! Kleur & Miks Kleurboek voor Volwassenen is het geesteskind van Karin Huiberts uit Ochten. In het boek komen 40 pagina’s met kleurplaten en het is bijna klaar voor de druk. Om het kleurboek daadwerkelijk te kunnen realiseren is Karin een crowdfunding actie op Voordekunst.nl gestart. Klik hier om het boek in de voorverkoop te kopen en daarmee te helpen om dit boek te realiseren!

Ik kreeg de kans op een klein kijkje achter de schermen. Hoe maak je nu een kleurboek? Natuurlijk met een dosis creativiteit, maar er zijn nogal wat stappen voordat je van een mooie tekening tot een gedrukt kleurboek bent gekomen. In deze blog ga ik in op deze stappen, de materialen en de technieken om van tekening tot kleurboek te komen. Het lijkt erg op het werkproces van een striptekenaar (klik hier voor de blog over striptekenaar Arie van Vliet). Er zijn twee grote verschillen. Allereerst kleurt een striptekenaar (meestal) zelf de lijntekening in. Als je een kleurboek maakt, dan laat je dat natuurlijk over aan je klanten. En daar ligt meteen een relatie met het tweede grote verschil: papier. Voor een strip is de keuze voor het papier een afweging tussen esthetiek en kosten. Voor een kleurboek moet het papier geschikt zijn om op te kleuren. En dat met kleurpotlood, stiften/markers, pastel, gelpennen, et cetera! Karin heeft verschillende soorten papier laten testen door haar potentiële klanten: de kleurders. Unaniem kwam Munken Pure 200 grams (van papierfabriek Artic Paper uit Zweden) als meest ideale papier uit deze test. Dit is hetzelfde papier dat bijvoorbeeld gebruikt wordt voor de boeken van Hanna Karlzon. 

Schetsen
In tegenstelling tot wat veel mensen wel eens denken, de meeste mensen die kleurboeken maken tekenen gewoon met de hand. Met een potlood op papier. Dit geldt ook voor Karin. Zij maakt haar eerste tekeningen met behulp van een zogenaamde non-repro potlood (bijvoorbeeld met de Caran d'Ache non-photo potloden) op Letraset bleedproof marker papier (70 grams). Het voordeel van een non-repro potlood is dat je de schetslijnen niet hoeft uit te gummen, omdat het digitaal gemakkelijk te verwijderen is (als het al zichtbaar is in de scan). 

Lijntekening
Als de schets klaar is, dan kunnen de definitieve lijnen gemarkeerd worden met behulp van fineliners en markers. Karin gebruikt Faber-Castell Pitt Artist Pens XS en S (6-delig etui Pitt Artist Pens) en voor grotere vlakken een Copic Multiliner. Als deze stap is afgerond dan is er een kleurplaat (het origineel) dat uit twee kleuren bestaat: zwart voor de definitieve lijnen (en eventueel vlakken) en blauw van de schetslijnen. 

Digitaliseren
Net als een striptekenaar wordt nu de tekening gedigitaliseerd. Karin gebruikt een flatbed scanner (Epson Perfection 4990 Photo). Er zijn technisch heel veel manieren om deze stap uit te voeren. Afhankelijk van de scanner, de beschikbare grafische software en de mate waarin je later retoucheerwerk wilt doen, kun je in grijswaarden of full-color scannen. Het resultaat (jpg, gif, bitmap, etc) is afhankelijk van je instellingen en de gebruikte software natuurlijk. De foto's hierna zijn van een klein voorbeeldje dat ik voor deze blog gemaakt heb. 

Eventueel verwijderen schetslijnen
Als de scan nog schetslijnen laat zien, dan kun je die softwarematig verwijderen. Karin gebruikt Adobe producten (Photoshop, Illustrator) om het bestand verder te bewerken. Ik maak gebruik van Paint 2 voor OSX. In dat programma kan ik selecties op kleur maken met een bepaalde tolerantie. In dit geval selecteer de donkerste kleuren (de blauwe lijnen zijn te licht voor mijn selectie). De selectie kopieer ik vervolgens naar een nieuwe afbeelding. Deze nieuwe afbeelding heeft dus alleen de lijnen die ik wilde houden.

De nieuwe lijntekening bevat nu nog steeds diverse grijswaarden. Maar als laatste stap verhoog ik het contrast zodat alles echt zwart-wit wordt. Het resultaat is een lijntekening met 100% zwarte lijnen. Als je een zogenaamde greyscale kleurplaat zou maken, dan voer je die laatste stap natuurlijk niet uit. 

Retoucheren
In deze stap kunnen eventuele foutjes gecorrigeerd worden. Hoe ver men in deze stap gaat is erg afhankelijk van de maker. Karin maakt graag kleurplaten die duidelijk handgemaakt zijn. Zelf zegt ze erover ‘Handwerk is handwerk’ en laat kleine onvolkomenheden die het gevolg zijn van handwerk gewoon in de definitieve kleurplaten zitten. Er zijn echter ook makers die bijvoorbeeld lijnen strakker maken met behulp van de software. Je kunt hier zo ver in gaan als je zelf wilt. Ik vind het zelf persoonlijk wel mooi dat je in de kleurplaten van Karin ziet dat ze echt met de hand getekend zijn. Ik heb in het voorbeeld hiernaast ook geen correcties meer doorgevoerd. 

Drukklaar maken
Voordat er van een serie kleurplaten een heus kleurboek gedrukt kan worden moet een drukbestand gemaakt worden. Voor veel drukkers betekent dit een PDF vanaf titelblad tot en met de laatste pagina. En een PDF voor de kaft (voorkant, achterkant en eventueel binnenflappen, etc). Hoe deze stap uitgevoerd wordt, is ook weer sterk afhankelijk van de gebruikte software. Karin gebruikt Adobe Indesign om drukbestanden te creëren. Ik maak gebruik van Swift Publisher 3 voor OSX. 

Terug