opc_loader

EEN GRISAILLE MET LIQUITEX INK

EEN GRISAILLE MET LIQUITEX INK

Vorige week liet Eva (evadrawsmono) zien hoe je met Liquitex Ink op papier diverse typisch aquarelachtige technieken kunt gebruiken om een portret te schilderen. Deze week hebben we Liquitex Ink op een heel andere manier uitgeprobeerd. Namelijk om snel een grisaille onderschildering op doek te schilderen. Met een grisaille doel ik op een schilderij dat monochromatisch is, dat wil zeggen, gebaseerd is op één kleur. Zo'n grisaille wordt in het Nederlands ook wel grauwschildering genoemd en kan op zichzelf staand een afgerond schilderij zijn, maar kan ook heel goed dienen als onderschildering voor een schilderij dat door middel van diverse glacislagen opgebouwd wordt. In de onderschildering wordt dan met één kleur gewerkt om eerst alleen het onderscheid tussen lichte en donkere delen te schilderen. Pas in de glacislagen wordt kleur aangebracht.

Als je met olieverf schildert, dan is het nadeel van deze manier van schilderen dat je steeds lang moet wachten tot een laag droog is. Maar omdat je met olieverf over acrylverf kunt schilderen zou een grisaille onderschildering heel goed met acryl gedaan kunnen worden. In ons experiment hebben we hier Liquitex Ink gebruikt. Liquitex Ink is een hele dunne acrylverf van professionele kwaliteit. Dit betekent dat ondanks de zeer dunne consistentie de inkt alle eigenschappen van acrylverf heeft. De dekkende kleuren dekken goed en de verf is lichtbestendig. In deze blog een weergave van onze bevindingen met deze toepassing van Liquitex Ink.

Verwerking
Liquitex Ink is al zeer vloeibaar. Dit heeft als voordeel dat we het niet hoefde te verdunnen. We hebben voor een workshop glaceren 16 schilderijtjes gemaakt (20x30cm) op linnen. Tijdens het schilderen merkten we dat de consistentie zeer goed is voor een onderschildering. We merkten wel dat als de verf toch iets verdund met water dit op schildersdoek een ongewenst effect veroorzaakte. Het gaf meteen een wat vlekkerig resultaat. Zoals Eva liet zien kun je de Liquitex Ink op papier met water aanlengen om zo aquareleffecten te creëren. Het papier absorbeert het water snel, maar op schildersdoek gaat de verf wat drijven en creëert de extra vochtigheid ongewenste uitloopeffecten. Maar zoals gezegd, onderverdund is de Liquitex Ink goed te te verwerken en levert het vrij eenvoudig een dunne onderschildering.

Mengen
In ons experiment hebben we de onderschilderingen opgezet met tinten grijs. Hiervoor hebben we Liquitex Titanium White en zwarte Liquitex Ink Carbon Black gebruikt. Hiermee zijn, logischerwijs, diverse grijstinten te mengen. De potjes hebben een pipetje als dop en dit maakte het mengen nog makkelijker omdat je zo vrij precies kunt doseren.

Blenden
Het blenden van de Liquitex Ink om zo een zachte overgang tussen tinten grijs te maken bleek een uitdaging. Acrylverf droogt al vrij snel, maar de dun aangebrachte Liquitex Ink droogt nog iets sneller. Wellicht vereist het enige oefening, maar het lukte ons niet om echt heel zachte (en nette) kleurovergangen te maken. Voor een onderschildering is dit niet een heel groot probleem, er komen toch nog lagen verf overheen, maar voor werk in Liquitex Ink op doek dat op zichzelf moet staan zou enige oefening wel noodzakelijk zijn.

Opbrengst
De Liquitex Ink wordt verkocht in potjes van 30ml (met uitzondering van Carbon Black wat ook in een potje van 150ml zonder pipet verkocht wordt). Dat lijkt vrij weinig, maar de opbrengst is verrassend hoog. Wij hebben 1 potje 30ml Titanium White en 1 potje 30ml Carbon Black gebruikt om 16 schilderijtjes van 20x30cm te maken. Dit is bij elkaar een oppervlakte van bijna 1m2 (0,96m2 om precies te zijn). En hierbij is al deels in lagen gewerkt omdat we eerst de achtergrond geheel aangebracht hebben en daarna pas het fruit erop geschilderd hebben. Het wit is geheel opgegaan en van het zwart is nog ongeveer een kwart over. We durven dus de stelling wel aan dat je met 30ml in staat moet zijn om ongeveer 0,5m2 schilderij te maken. 

Dekking en transparantie
Net als bij gewone acrylverf bestaat Liquitex Ink uit zowel dekkende als transparante kleuren. Wij gebruikten de halfdekkende Carbon Black en de dekkende Titanium White. We kunnen stellen dat die aanduiding inderdaad (in ieder geval voor deze twee kleuren) klopt. Bij de donkerste grijstint schijnt het doek iets door. Maar zodra er voldoende wit in zat was de kleur meteen dekkend. Hierdoor konden we ook de lichtere delen van het fruit over het donkerste deel van de achtergrond heen schilderen. Wil je met Carbon black een dekkende laag, dan hebben wij geleerd dat dit 2 lagen verf vraagt.

Tot slot
In dit experiment hebben we ons beperkt tot zwart en wit, maar de resultaten waren zeer bemoedigend. Voor mensen die hun doeken graag eerst 'stainen' (imprimatura) zouden de transparante aardekleuren zeer aan te raden zijn. Daarnaast bevat de Liquitex Ink collectie natuurlijk ook diverse (fellere) kleuren. De transparante kleuren zouden wel eens heel geschikt kunnen zijn om mee te glaceren. Dit experiment beperkte zich nu even tot de onderschildering voor een workshop glaceren met olieverf, maar we gaan zeker ook een keer uitproberen hoe het glaceren met Liquitex Ink bevalt.

Terug