opc_loader

HUIDSKLEUR: HOE MENG JE DAT?

HUIDSKLEUR: HOE MENG JE DAT?

Hoe meng je huidskleuren in olieverf (of acrylverf, gouache, etc)? Deze vraag zie ik op het Internet vaak voorbij komen, maar ook in de winkel krijg ik deze vraag toch ook best vaak. Er zijn leveranciers van verf die een speciale kleur "Huidskleur" op de markt brengen. Echter, deze kant-en-klare kleuren zijn vaak veel te roze. Daar komt nog bij dat de huid van een persoon nooit overal dezelfde kleur heeft en dat variaties niet alleen met schaduwen te maken hebben (variaties in value), maar ook met de intensiteit (variaties in chroma) en de kleur zelf (hue). Maar hoe meng je dan wel realistische huidskleuren? Daar is niet één gemakkelijk antwoord op te geven. Er zijn in dit geval heel veel mogelijke oplossingsrichtingen. Maar voordat ik inga op deze oplossingsrichtingen, eerst een beetje kleurtheorie en een nadere blik op wat voor kleur huidskleur eigenlijk is.

Huidskleur is eigenlijk oranje met een hele lage intensiteit (weinig chroma)
Zoals de afbeelding helemaal bovenaan laat zien: als je met een grafisch programma beter kijkt naar de huidskleur (in dit geval werd gekeken naar de kleur van de wang), dan zie je dat dit oranje is op het kleurwiel. Echter, de intensiteit is heel laag. Het is dus geen fel oranje, maar neigt veel meer naar grijs. Deze wetenschap helpt enorm bij het mengen van allerlei verschillende typen huidskleur (inclusief de huidskleur van donkere mensen). 

Moeite met kleurtheorie? Bestel hier uw kleurenwiel!Complementaire kleuren 
Als je dus een huidskleur wilt mengen, dan moet je dus een oranje zien te mengen. Nu weet (vrijwel) iedereen dat je rood en geel kunt mengen tot een oranje. De volgende vraag wordt dan: hoe verlaag ik de intensiteit van de verkregen oranje kleur? Kleurtheorie geeft daar een antwoord op: dan meng je er een complementaire kleur bij. Complementaire kleuren zijn kleuren die tegenover elkaar op het kleurwiel liggen. In dit geval dus blauw! Als je oranje meer naar rood neigt, dan zou je juist groen (= blauw en geel) moeten toevoegen. Als je kleur te donker is, dan maak je deze lichter (lagere value) met wit. Een handig hulpmiddel bij het mengen van huidskleuren (en andere kleuren) is een kleurenwiel. Zeker als je (nog) niet de complementaire goed in je hoofd hebt zitten, helpt een kleurenwiel bij het vinden van de juiste complementaire kleur (zie hiernaast). Bij het mengen van kleuren geldt namelijk dat je een kleur het beste kunt bijstellen door te werken met complementaire kleuren. Dus is iets te rood, dan doe je er groen bij. Is iets te geel, dan moet er paars (blauw en rood) bij. Als je een kleur aan het bijstellen bent, dan moet je er steeds maar een heel klein beetje van een complementaire kleur bij doen. En het helpt als je eerst zorgt dat de kleur ongeveer dezelfde lichtheid (= value) heeft.

Je basispalet bepaalt de oplossingsrichting
Er zijn heel veel manieren om een oranje te mengen. Natuurlijk is het zo dat rood en geel samen oranje geeft. Maar neem een kleuren als Burnt sienna of Burnt Umber. Deze kleuren hebben een rode ondertoon en als je daar geel aan toevoegt dan krijg je ook een oranje kleur. Nu werk ik zelf met olieverf met een zogenaamd primair palet bestaande uit Cadmium citroengeel, Kraplak donker (=heel donkerrood), Ultramarine, Burnt Umber en Titanium white. Ik kan dus oranjes krijgen door Burnt umber met geel te mengen, Kraplak met geel te mengen, en zelfs als ik Burnt umber en Kraplak meng. Maar werk je met een palet met aardekleuren (bijvoorbeeld Burnt umber, Raw umber, Burnt sienna, Yellow Ochre, Titanium white, Alizarin crimson, Burnt crimson, Transparant yellow ochre, Transparant red en Ultramarine) dan heb je heel andere manieren om tot oranje te komen.

Voorbeelden met aardekleuren
Als je met aardekleuren werkt, dan zijn er heel veel manieren om tot een huidskleur te komen, mede afhankelijk van hoe je kleurpalet precies is samengesteld. Hieronder diverse oplossingsrichtingen. Voor alle oplossingsrichtingen geldt dat je met een mengsel van Burnt umber en Titanium white gebruikt om de chroma te verlagen. De verhouding Burnt umber en Titanium white bepaalt dan natuurlijk de value (hoe licht versus donker de kleur is). 

  • Burnt sienna + Yellow ochre + Alizarin crimson (levert een vrij neutrale huidskleur)
  • Burnt umber + Transparent yellow oxide (levert een heel erg neutrale huidskleur)
  • Burnt sienna + Arylide yellow (levert een wat gelige huidskleur)
  • Burnt umber + Quinacridone magenta (levert een wat meer roze huidskleur)

Voorbeelden met een primair palet
Ook met een primair palet is het mogelijk om verschillende huidskleuren te mengen. Ik heb hieronder een paar voorbeelden gemengd met mijn eigen primaire palet bestaande uit Cadmium citroengeel, Kraplak donker, Ultramarine, Burnt umber en Titanium white (zie afbeelding).

Ook hier geldt weer dat je eerst een oranje mengt die je vervolgens met een mengsel van Burnt umber en Titanium white verlaagt in intensiteit en lichter en donkerder maakt door de verhouding Burnt umber en Titanium white. Mijn werkwijze is dat ik in stap 1 eerst een oranje meng. In stap 2 meng ik er veel Titanium white met een klein beetje Burnt Umber door om zo de meest lichte huidskleur te mengen. Deze maak ik in stap 3 steeds met Burnt umber een stapje donkerder. Deze werkwijze (met name stap 3) werkt goed met olieverf omdat je palet dagen bruikbaar blijft. Met acrylverf heeft het niet zo veel zin om vooraf alle toonwaarden te mengen. In de afbeelding heb ik 4 voorbeelden uitgewerkt (de nummers verwijzen naar de nummers in de afbeelding):

  1. Burnt umber + Cadmium citroengeel (levert een koele huidskleur)
  2. Burnt umber + Kraplak donker (levert een roze huidskleur, want rood met veel wit geeft roze natuurlijk)
  3. Kraplak donker + Cadmium citroengeel (levert een meer geeloranje huidskleur)
  4. Kraplak donker + Cadmium citroengeel + Ultramarine (levert een warme huidskleur)


Voor zowel huidskleuren gemengd vanuit aardekleuren als vanuit primaire kleuren geldt natuurlijk dat je oranjemengsel gevarieerd kan worden door de verhoudingen in je initiële kleuren. Dus neem mijn voorbeeld 3. Hoe meer Kraplak donker, des te meer zal de kleur neigen naar rood. En hoe meer geel, des te meer zal de kleur neigen naar geel. 

Terug