opc_loader

HUIDSKLEUREN: FABER-CASTELL POLYCHROMOS KLEURPOTLODEN

HUIDSKLEUREN: FABER-CASTELL POLYCHROMOS KLEURPOTLODEN

In een eerdere blog ging ik in op het mengen van huidskleuren met olie- en acrylverf. Maar ik krijg ook vaak vragen over welke kleuren je het beste kunt gebruiken voor huidskleuren als je met kleurpotloden werkt. In deze blog ga ik in op een mogelijke selectie kleuren voor de Faber-Castell Polychromos potloden. Er zijn twee belangrijke opmerkingen vooraf. Allereerst, het mengen van kleur met kleurpotloden doe je door 'layering' (heeft wel iets weg van glaceren). Dit kan droog met behulp van bijvoorbeeld een doezelaar of een blender potlood, of nat met bijvoorbeeld reukloze terpentine. Dit laatste werkt alleen goed met kleurpotloden op oliebasis (zoals de Faber-Castell Polychromos en de Caran d'Ache Pablo) of wasbasis (zoals de Derwent Coloursoft of Caran d'Ache Luminance). De tweede opmerking is dat de kleuren per merk/type potlood verschillend zijn. Soms komen kleuren tussen merken/typen overeen, maar vaak ook niet. Ik zal in de toekomst een soortgelijke blog maken voor andere merken en typen potloden, maar in deze blog ga ik dus in op de Faber-Castell Polychromos. 

Huidskleur onder de loep
Faber-Castell heeft in de Polychromos lijn een drietal kleuren opgenomen die doen vermoeden dat ze voor portretten bedoeld zijn. Dit betreft de kleuren: 130 dark flesh, 131 medium flesh en 132 light flesh. Deze drie kleuren zijn vrij rood/roze en als je goed naar een lichte huidskleur kijkt, dan is dat veel meer oranje (ik leg dat uit in de blog over het mengen van huidskleur met olie- en acrylverf). Wat ook opvalt als je naar een foto van een gezicht kijkt, is dat de huidskleur nogal varieert en dat lichte delen gelig kunnen zijn en donkere delen (vooral schaduwen) bruin, roodbruin, tot wel donkergrijs kunnen zijn. 

In de afbeelding laat ik diverse kleuren zien (de nummers zijn van de Polychromos kleurenkaart en ik som de kleuren later nog op). Wat in de afbeelding duidelijk wordt, is dat er nogal wat donkere kleuren nodig zijn om een enigszins realistische huidskleur te creëren. Deze donkere kleuren zijn ruim voorhanden in de selectie Polychromos kleuren. Voor de lichte kleuren is dit echter niet zo. Voor de meest lichte kleuren in de afbeelding zijn geen 'kant-en-klare' kleuren in de Polychromos lijn. Je bent daarin aangewezen op 'layering' en het blenden van kleuren. Dat kan heel goed met de kleuren 101 white en 103 ivory. 

De selectie
Ik heb op basis van de afbeelding 18 Polychromos kleuren geselecteerd waarmee de afgebeelde huidskleur goed benaderd kan worden. Voor portretten van mannen heb je daarnaast vaak nog een donker blauw nodig en voor portretten van vrouwen geldt dat geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld felle lipstick. De selectie bevat veel donkere kleuren en daarmee is de selectie ook voor donkere huidskleuren goed bruikbaar. Ik geef per kleur aan welke hue (waar op het kleurenwiel) het betreft. Tevens geef ik aan waar de kleur zich goed voor leent in een portret. 

  • 101 White: iets gelig, vooral in de latere lagen om kleuren lichter te maken. 
  • 103 Ivory: geel/oranje, idem als voor 101 White, maar deze kleur is warmer en kan ook op zichzelf voor highlights nuttig zijn.
  • 132 Light flesh: rood/oranje, basiskleur voor portretten, maar al aan de donkere kant. Moet vaak lichte gemaakt worden met 101 White en/of 103 Ivory. 
  • 132 Medium flesh: laag chromatisch rood, veel te donker als huidskleur op zichzelf, maar goede basiskleur voor lippen.
  • 189 Cinnamon: oranje/rood, goed voor medium donkere schaduwgebieden in een portret. 
  • 187 Burnt ochre: laag chromatisch oranje, goede basiskleur voor portretten, eventueel lichter te maken met 101 White en/of 103 Ivory. Kan roder gemaakt worden met bijvoorbeeld 132 Medium Flesh.
  • 188 Sanguine: laag chromatisch rood/oranje, goed bruikbaar voor schaduwen met roodbruine tinten. 
  • 190 Venetian red: laag chromatisch rood, idem als 188 Sanguine, maar roder van kleur.
  • 217 Middle cadmium red: laag chromatisch rood, nog minder chromatisch (dus meer naar grijs toe) dan 190. 
  • 169 Caput mortuum: laag chromatisch rood, nog minder chromatisch dan 217. Deze en de twee hiervoor zijn vooral nuttig in schaduwgebieden waar dus een rood(bruine) tint nodig is. 
  • 179 Bistre: laag chromatisch oranje, goede basiskleur voor donkere delen in een portret. 
  • 177 Walnut brown: roodbruin, hele donkere roodbruin (eigenlijk een vrijwel grijs rood). Voor de donkerste schaduwen in de hals/bij de haren/neusgaten.
  • 178 Nougat: laag chromatisch oranje, idem als 179, maar iets bruiner.
  • 173 Olive green yellowish: een heel laag chromatisch geelgroen. Nuttig in de eerste lagen en geeft de huidskleur een meer realistisch karakter. Kan zowel in de lichte delen als donkere delen van een portret gebruikt worden. In de lichte delen worden er daarna logischerwijs lichtere kleuren eroverheen gezet. 
  • 271: Warm grey II: licht geelgroenig grijs, net als 173, maar veel lichter en daardoor de eerste keus voor de lichtere delen in een portret. Deze kleur kan echter ook gebruikt worden in de latere lagen om lichte kleuren iets donkerder (vuiler) te maken. 
  • 274: Warm grey V: heel laag chromatisch geelgroen. Veel minder groen dan 173, maar nuttig voor donkere schaduwen en om oranje/rode tinten donkerder te maken. 
  • 175: Dark sepia: bijna zwart geelgroen, idem als 274, ideaal voor de donkerste schaduwplekken.
  • 181: Paynes grey: bijna zwart blauw, idem als 274 en 175, maar veel koeler (want blauwtoon). 

Terug