opc_loader

OLIËN VOOR OLIEVERF

OLIËN VOOR OLIEVERF

Als je met olieverf schildert, dan ontdek je al snel dat er nogal wat middelen zijn om de eigenschappen van de olieverf te beïnvloeden. Zo wordt olieverf magerder (lager oliegehalte) door toevoeging van terpentine of terpentijn en kunnen mediums (zoals Liquin) gebruikt worden om de droogtijd te verkorten. Om olieverf vetter (hoger oliegehalte) te maken bestaan er oliën. Maar er is een breed scale aan oliën, die nogal verschillen in de wijze waarop zij de eigenschappen van olieverf veranderen. In deze blog behandel ik de belangrijkste oliën voor het gebruik met olieverf. Ik ga hierbij in op de eigenschappen die beïnvloed kunnen worden, te weten vloeibaarheid, glans, transparantie, droogtijd, sterkte verffilm en vergeling. 

Ik ga niet specifiek in op de "vet-over-mager" regel, maar daar waar een bepaalde olie niet geschikt is voor een onderlaag of juist een latere/laatste laag zal ik dat benoemen. 

Geraffineerde lijnolie
Deze olie verhoogt de vloeibaarheid, glans en transparantie. Geraffineerde lijnolie vertraagt de droging en kan aan andere oliën toegevoegd worden om de droging te vertragen. Deze olie resulteert in een sterke verffilm die wel enige vergeling geeft. Daardoor is deze olie minder geschikt voor lichte kleuren in de laatste laag. Ook kan deze olie tot rimpeling van de verflaag leiden. 

Koudgeperste lijnolie
Deze olie verhoogt de vloeibaarheid, glans en transparantie. Deze olie droogt iets sneller dan geraffineerde lijnolie. Ook deze olie resulteert in een sterke verffilm die enige vergeling geeft en enig risico op rimpeling. Ook deze olie is daarom minder geschikt voor lichte kleuren in de laatste laag. 

Drogende lijnolie
Deze olie verhoogt de vloeibaarheid, glans en transparantie en versnelt de droging. Hierdoor kan deze olie goed gebruikt worden om aan andere oliën toe te voegen voor juist een snellere droging. Net als geraffineerde en koudgeperste lijnolie geeft deze olie een sterke verffilm en enige mate van vergeling en enig risico op rimpeling. Deze olie is vanwege de kortere droogtijd ideaal voor tussenlagen. 

Standolie
Standolie is lijnolie die verhit is en daardoor ingedikt is. Deze olie verhoogt de vloeibaarheid, glans en transparantie, maar is vanwege het hoge oliegehalte ongeschikt voor onderschilderingen. Deze olie verhoogt de vloeibaarheid en transparantie en resulteert in een hoogglanzende sterke verffilm. Deze olie vergeelt iets minder dan de overige lijnoliën en daardoor traditioneel de olie die (verdund met terpentijn of terpentine) gebruikt wordt om te glaceren.

Papaverolie
Deze olie geeft weinig tot geen vergeling en daardoor zeer geschikt voor lichte kleuren. Net als de lijnoliën verhoogt deze olie de vloeibaarheid, glans en transparantie, maar de verffilm is veel minder duurzaam. Hierdoor wordt aangeraden deze olie alleen in de laatste laag te gebruiken omdat het risico op scheuren groot is als het overschilderd wordt. Normaliter droogt papaverolie heel traag, maar Winsor & Newton's Drying Poppy Oil bevat een siccatief die juist de droging versnelt. 

Saffloerolie
Ook saffloerolie geeft weinig tot geen vergeling en daardoor zeer geschikt voor lichte kleuren. En net als papaverolie is de resulterende verffilm minder duurzaam, waardoor ook voor deze olie geadviseerd wordt het alleen in de laatste laag te gebruiken. Saffloerolie droogt traag en is dus een goed alternatief voor Drying Poppy Oil voor als juist een tragere droging vereist is. Sommige fabrikanten van olieverf maken vanwege de eigenschappen van saffloerolie twee soorten witte olieverf. Voor onderschilderingen en tussenlagen een wit op basis van lijnolie en voor de laatste lagen een wit op basis van saffloerolie. Talens, de fabrikant van Rembrandt en Van Gogh Olieverf doet dit bijvoorbeeld met de Titanium wit en Zinkwit. 

Terug